Erfaringer videre: Hvordan har jeg løst oppgavene som har møtt meg underveis?

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, har heldigvis de teknologiske mulighetene kommet så langt, at jeg ikke har behøvd programmeringskompetanse for å komme igang. Og, som oppstarts bedrift har flere av løsningene vært billig å komme i gang med. Dette har vært svært viktig kriteria.

Men alt starter med en ide eller ambisjon om hva som skal løses.

Plattform

Et annet viktig kriterium har vært å søke etter en plattform som det har vært mulig å vokse videre med etterhvert som behovene har steget, – og min erfaring med plattformen har blitt bedre.

Kort nevnt her, noen svært viktige faktorer

  • Billig å komme igang med
  • At jeg kan løse flere oppgaver, både på kort men ikke minst lang sikt
  • Skybasert, – dvs jeg trenger ikke å ha maskinpark i eget hus.
  • At jeg kan bruke løsningen på flere enheter
    • Mac, PC
    • Smartphone
    • PAD
      • Uansett IOS (Apple eller android)
  • At jeg kunne dele / innvitere mine arbeidskollegaer inn i løsningen
  • Men også at jeg kunne dele innholdet med mine partnere
    • Dette gjør det lettere for meg når andre må ha tak noen dokumenter eller lignende
  • Og sist, men ikke minst og kanskje det viktigste, at jeg selv kunne skru ihop noe jeg måtte ha for å komme igang.

Så når dette var på plass, – ja da var det bare å sette i gang.

I praksis

Jeg skal her kort ta for meg et viktig behov, – nemlig en enkel Booking form, – eller kall det gjerne en Arbeidsordre. Denne «arbeidsordren» ville jeg at kundene mine selv skulle fylle ut. Dette forenkler arbeidet mitt, samtidig som kvaliteten øker. Kunden fyller bedre ut sine data enn meg. De vet sitt navn, e-post og mobil og slike ting.

Det ligger da i kortene at denne «arbeidsordren» måtte vises på nettet. Og slik ble det, jeg laget denne APPen med de feltene (input områder) jeg mente var viktig for at vi skulle kunne levere til kunden det han hadde bestilt. Navn, adresse, land, mobil og epost, dato og hvilket produkt de ville ha.

Men appen innehold selvsagt flere felt, fordi vi på innsiden hadde selvsagt behov for flere input områder, – som feks hvem skal gjøre jobben, kommentarer, hvordan skulle kunden betale, mm

Mao «Arbeidsorden» hadde to funksjoner

  1. En ekstern del på nettet rettet mot kunden(e)
  2. En intern del rettet mot oss internt i firmaet

Det gikk fort opp for meg at det var behov for å kunne bekrefte denne bestillingen til kunden, via e-post.

Dermed ble neste oppgave å få laget dette, – min første automatiserte arbeidsprosess. Husk, oppgaver som kan automatiseres, sparer tid og øker kvaliteten!

Igjen, den valgte plattform hadde utrulig mange sk. Integrasjons muligheter. Å lage en arbeidsflyt, dvs.

  • Klikk på Send bekreftelse
    • Så skal en Bestillingsbekreftelse sendes til kunden
  • Videre, Klikk Endre bekreftelse
    • Så skal kunden få en oppdatert versjon av sin bestilling
  • Eller, Klikk avbestille
    • Om kunden eller vi kansellerer ordre, – så skal kunden få en bekreftelse

På denne måten løste jeg første oppgave og automastiserte prosess relativt greit. Jeg kom meg igang.

Etterhvert hadde jeg behov får å samle alle mine kontakter og firmarelasjoner i egne APPs. Og, etter 6-7 år har det blitt mange APPs for ulike typer behov.

Dette vil jeg fortelle mer om i kommende innlegg.

Jeg oppdaget fort at her var det timer å spare 🙂

Kurt Arild

Publisert av kalarsen

I am Sailing in The Arctic Northern Norway - www.acinorway.com

Legg igjen en kommentar